افتتاحیه آئین رونمایی از ثبت ملی مکتب نستعلیق میرعماد الحسنی برگزار شد

>

همزمان با آغاز هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه ها در 22 اردیبهشت ماه 1397 در کاخ موزه ملت مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و موزه میرعماد این مجموعه، افتتاحیه آئین رونمایی از ثبت ملی مکتب نستعلیق میرعماد الحسنی برگزار گردید.

این آیین ملی به همت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، موزه میرعماد و معاونت اجرایی نخستین و بزرگترین آیین رونمایی از ثبت ملی مکتب نستعلیق میرعماد الحسنی (گروه بین الملل عصر نوین) از ساعت 11:30 تا 13:00 روز شنبه 22 اردیبهشت ماه 1397 اجرا شد.

در ابتدای این مراسم دکتر کیا پارسا، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد،  ضمن خیر مقدم به حضار و تشکر از خادمین عرصه فرهنگ و هنر به ایراد سخن پرداخت و گفت: ” مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد با قدمتی کمتر از یک سده، میراثی ماندگار از گذشته تاریخی است که با خود یادگاری های ارزشمند فرهنگی، علمی، ادبی و هنری با نام و یاد نام آورانی همچون طاهرزاده بهزاد، حسین بهزاد، سهراب سپهری، صنیع الملک و فرشچیان را در کنار فردوسی، خیام، سعدی، مولانا و دیگر فرهیختگان علم و ادب در خود حفظ نموده است که یکی از ارزشمندترین آنها وجود نفیس ترین میراث ماندگار یعنی قلم نستعلیق ایرانی با نام میرعماد الحسنی است.”

دکتر پارسا ضمن اشاره به خط نستعلیق پارسی و مکتب نستعلیق میرعماد اظهار داشت: “مرداد ماه 1396 فتح بابی بود تا با همت گنجینه خط و کتابت میرعماد و همراهی تنی چند از استادان جلیل القدر انجمن خوشنویسان، پرونده ثبت ملی نستعلیق میرعماد، این دردانه دریای بیکران هنر خط، تکمیل و سپس مورد داوری کارشناسان عالی ثبت آثار معنوی ایران قرار گیرد و در نهایت ثبت ملی شود.”

وی افزود: “ارزش گذاری به این رخداد ملی و فرهنگی اهم وظیفه ایرانیانی است که حفظ آئین ها، فرهنگ، باور، اعتقادات و کیان این مرز و بوم را سرلوحه خود قرار داده اند و مجموعه سعدآباد با همیاری برخی نهادها، دانشگاه ها، سازمانها و شرکتهای علاقمند به همکاری در رونمایی لوح ثبت ملی نستعلیق میرعماد الحسنی و با هدف تجلیل از خوشنویسان معاصر ایران، با حضور شرکت ها و سازمان ها تصمیم به اهدای جایزه ملی مسئولیت اجتماعی با رویکرد معرفی حامیان فرهنگ و هنر ایران در مسیر انتشار دستاوردهای ملی ایران در عرصه جهانی دارد.”

دکتر کیا پارسا در انتهای سخنرانی خود از گروه عصر نوین نیز به عنوان معاونت اجرایی این مراسم قدردانی کرد.

در ادامه دکتر محمدرضا کارگر، مدیرکل امور موزه ­های ایران، گفت: “کشور ما در خصوص سرمایه های اجتماعی، کشوری ثروتمند است. سرمایه های اجتماعی سرمایه هایی هستند که هیچ عنصری نتواند آنها را تحت شعاع قرار دهد و اگر ما هنر خط و زیبا نویسی را بررسی کنیم به طومار بلندی از هنرمندان میرسیم که سرمایه های اجتماعی ما هستند.”

دکتر کارگر اشاره کرد: ” ایرانیان همواره معتقد بودند که تمام عناصر باید در اوج زیبایی باشند و همواره سعی شده تا خط، که عامل انتقال مفاهیم است نیز در اوج زیبایی باشد.”

وی در پایان گفت: ما از هنر به عنوان ابزاری برای بیان مفاهیم زیبایی‌شناسی استفاده می‌کنیم و خط هم رسالت خود را دارد و ما باید با استفاده از خط  به رسالت معنوی و قدسی دست پیدا کنیم و این امر باید در شرایط اتفاق بیفتد که همچنان خط در اوج زیبایی خود اجرا شود.

براساس این گزارش، غلامحسین امیرخانی؛ هنرمند پیشکسوت خوشنویسی در ادامه این مراسم به ایراد سخن پرداخت و گفت: میرعماد، نامی همواره زنده در عرصه هنر خوشنویسی است و به نظر من در این مقال جای آن است که شخصیت این استاد مسلم خوشنویسی را در دو دیدگاه شاخص و بارز مورد  بررسی قرار داد.

وی ادامه داد: بزرگترین ویژگی میرعماد مقام معلمی اوست، یعنی او علاوه بر آنکه یک استاد شهیر و نامی در عصر خود و در سالها و قرن‌های پس از آن است به تربیت شاگردانی در روزگار خودش به شکل حضوری که از محضرش تلمذ می‌کردند، اهتمام داشته و در شرایط کنونی نیز شاگردانی به شکل غیرحضوری همچنان شاگردی آن را می‌کنند.

امیرخانی تصریح کرد: میرعماد در عرصه معلمی نظیر نداشته و ندارد و دستاوردهای او در نوآوری هنری نیز تا آنجاست که جایگاه یگانه‌ای در عرصه هنر خوشنویسی داشته است، به شکلی که در سال‌های متمادی استادان طراز اولی بلاواسطه و یا باواسطه در کتب او تربیت شده‌اند.

رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران افزود: دومین ویژگی شخصیتی میرعماد بی‌نیازی اوست، اینکه خود را مدیون هیچ جریانی نمی‌کند و بدون هیچ چشم داشتی در دوران حیات خود تنها مشغول کار و هنرنمایی است، این امر یعنی آزادگی و رها بودن و تعلقات مادی نداشتن یک هنرمند به جریانی حاکم یک اصل اساسی در راستای نیل به هنر قدسی است که این رویه چندان به مذاق درباریان عصر صفوی خوش نمی‌آید.

وی افزود: علت این اتفاق این است که معمولاً روابط هنرمند با دربار به واسطه گرفتن صله به گونه‌ای بوده است که هنرمند نه تام و تمام بلکه در مواردی هنر خود را در اختیار منافع و صلاحدید دربار می‌گذاشت در حالیکه میرعماد اینگونه نبود و خود را بی‌نیاز از چنین ارتباطی می‌دانست، این امر زمینه را برای دشمنی و برخی عنادها با میرعماد از سوی برخی اطرافیان به وجود آورد به گونه‌ای که در بسیاری از موارد او را طرد و منزوی کردند.

وی در پایان سخنان خود بار دیگر از برگزارکنندگان این مراسم تشکر کرد و گفت: ما باید زمینه را برای حضور پُرشور جوانان به منظور بازدید از موزه‌های گوناگون و از جمله موزه‌هایی که به نمایش آثار خوشنویسی اختصاص دارند فراهم سازیم و این حضور تنها محدود به ایام جشنواره و رویدادهای خاص هنری نشود و در گام بعد این بازدید با پشتوانه درک و معرفتی هنری باشد و بازدیدکنندگان سعی کنند تا با عمق باور و روح معنوی آثار موجود در آثار خوشنویسی ارتباط خوبی برقرار کنند.

در خاتمه این مراسم، حسین ساسانی، رئیس کمیته توسعه پایدار فرهنگستان علوم، به نظام ارزشی حاکم بر جامعه ایرانی اشاره کرد و گفت: مجموعه باورهایی که براساس آنها در امور مختلف تصمیم می‌گیریم را نظام ارزشی نام می‌نهند.

وی ادامه داد: ما در هر سطح و هر زمینه‌ای باید پاسخگوی اعمال و رفتار خود باشیم و در کنار این مسئله باید همپای کشورهای توسعه یافته به ورود برخی حوزه‌های مهجور در عرصه توسعه پایدار در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی  بیندیشیم که یکی از آنها حوزه هنر است.

سپس حضار در این مراسم با حضور در نگارخانه موزه خط و کتابت میرعماد مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد که دیوارهای آن مزین به آثار خوشنویسی هنرمندانی چون میرعلی تبریزی، میرعماد‌الحسنی و ابن‌مقله بود، ضمن رونمایی و بازدید از مرقع میرعماد، در جریان رونمایی و قرائت پیام رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران خطاب به این مراسم قرار گرفتند.

لازم به ذکر است این افتتاحیه توسط خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شبکه خبر، شبکه العالم (پرس تی وی) و خبرگزاری ایرنا، ایکنا، هنر آنلاین، روزنامه ایران و تعداد بیشمار دیگری از خبرگزاریها و روزنامه های کثیر الانتشار پوشش خبری داده شده است.

روابط عمومی گروه بین الملل عصر نوین